Helsingin voimassa olevassa yleiskaavassa on varattu yhä keskustatunnelille vapaa linja kaupungin ali. Keskustatunneli on autoliikenteen reitti, joka helpottaisi etenkin espoolaista työpaikkaliikennettä ja Helsingin läpiajasta molempiin suuntiin.
Vaikka keskustatunnelia on mainostettu mahdollisuutena siirtää autot kaduilta maan alle, tämä on suurelta osin näköharhaa. Koska tunnelista olisi liittymiä koko matkaltaan kaupungin katuverkkoon, lopputulos olisi että autoja olisi kahdessa kerroksessa. Kaiken kaikkiaan miljardiluokan investointi olisi nimenomaan kannuste lisätä ykistyisautoilua eikä joukkoliikennettä. Toimittaisi kaupungin tavoitteisiin nähden nurinkurisesti.
Kaikki merkit viittaavaat siihen että keskustatunnelia ei tulla koskaan rakentamaan. Tunnelin varauksen kohtaloa pitäisikin harkita nyt valmisteilla olevan yleiskaavan kohdalla huolella. Äkkiseltään voisi kuvitella, että varauksesta ei ole erityistä haittaa niin kauan kuin tunnelia ei ryhdytä tekemään. Varauksen ongelma on kuitenkin että se sitoo reitin rakentamista merkittävästi ja nostaa hyvin oleellisesti reitin varrella olevan rakentamisen kustannuksia.
Esimerkiksi juuri kaupunginvaltuustossa hyväksytyn Keskustakirjaston kohdalla kävi ilmi, että yksin sen liittymään varautuminen maksaa ylimääräisen kahden miljoonan verran. Tosi asiassa se on nostanut hintaa paljon suuremmalla summalla, koska koko rakennuksen runko on pitänyt tehdä tuo varaus huomioiden (ilman että se on voitu perustaa tunnelin kohdalle).
Varauksen poisto ei vaikuttaisi enää Keskustakirjaston hintaan, mutta mikäli varaus jää uuteenkin yleiskaavaan se nostaa kaikkien reitillä olevien rakennusten kustannuksia erittäin merkittävästi.
Kun ei ole näköpiirissä tulevaisuutta, missä tämä miljardihanke voisi olla koskaan kannattava, tuo varaus kannattaisi jo poistaa. Helsingin liikennejärjelmissä tulee aina olemaan sille rahalla tähdellisempää käyttöä.